Serai

Halaman nih kita cita pasal serai. Kepada sesiapa yang ada tanam serai boleh share kat sini. Sebarang cadangan, tawaran dan sebagainya boleh post kat sini.

sample iklan

sample iklan

Serai dari segi istilah

Topik serai nih dah jadi buah mulut org kat mane2 aje. Kalu kate bertani jer mesti org ‘tangkap’ serai. Memang serai isu yg hanggat diperkatakan. Kenapa org tanam serai, kenapa tak tanam kacang panjang, cili, terung, tanam nenas. Kenapa tanam serai. Mestilah ada sebab, tul tak?

Ok. Kat sini saya nak kongsi pasal serai nih. Saya rase korang lebih arif dari segi istilah. Tapi saje saya ulang pelajaran serai nih😀. Serai atau nama botaninya Cymbopogon . Banyak jenis serai antaranya yang biasa kita dengar serai makan, serai peha ayam, serai kampung, serai wangi, serai hijau dan banyak lagi. Serai nih dikatekan berasal dari Sri Lanka, kalu pernah tengok Jejak Rasul ada diceritakan pasal perjalan Ibn Batuta ke Sri Lanka, tapi takde cerita pasal serai.😛. Banyak serai yang boleh dimakan (dibubuh dalam masakan) tetapi ada juga yang tak sesuai dimakan seperti serai wangi, sebab terlalu wangi seperti kate wak ehsan ” mengko endasmu munyeng” (nnt pening kepala ngko).

Nama-nama panggilan di negara lain se’re (Indonesia), takrai (Thailand), lemongrass (Inggeris) dan sebelin (Mynmar) .

Cymbopogon citratus = a.k.a serai peha ayam

Cymbopogon nardus = a.k.a seraiwangi

serai makan serai wangi jual beli serai

serai wangi

serai wangi

serai peha ayam

serai peha ayam

gambar bunga serai wangi
gambar bunga serai wangi

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: